21 okt. 2025

Varför du bör använda en ljudlogotyp

En bild säger mer än tusen ord och ett ljud säger mer är tusen bilder.

21 okt. 2025

Varför du bör använda en ljudlogotyp

En bild säger mer än tusen ord och ett ljud säger mer är tusen bilder.

En ljudlogotyp väcker känslor, bygger igenkänning och gör varumärken minnesvärda på sekunder. Här är varför allt fler företag väljer att satsa på ljud för att bygga vaumärkeskännedom och identitet.

Takeaways

  • Ljud är upp till 8× starkare än bild.

  • TikTok-effekten: ljud gör varumärken blixtsnabba att känna igen.

  • Det enkla är det starka. En ton eller fras kan bli en klassiker.

  • Forskning: vi minns bäst när öga och öra samarbetar.


Visuell vs. audiell igenkänning: Vad säger forskningen?

Visuella logotyper är fantastiska för att skapa ett första intryck och lätt igenkänning. Men lägg till ett ljud och något helt annat händer. Ljudlogotypen sätter sig djupare eftersom det aktiverar fler sinnen samtidigt. Forskning visar att kombinationen av ljud och bild gör att vi minns varumärket bättre än om vi bara ser det.

Studier av ljudlogoyper visar också att melodiskt distinkt ljud leder till bättre igenkänning och varumärkeskännedom. En ljudlogga ska vara enkel, unik och bära en känsla. När det sitter, då blir den svår att få ur huvudet.

Ljud en genväg till uppmärksamhet

I dagens flöde, fullt av snabba klipp och kortformat är ljudet en genväg till uppmärksamhet. TikToks egna undersökningar visar att varumärkesigenkänningen blir mer än åtta gånger starkare när man använder distinkta ljud jämfört med bara bild eller text. Med andra ord: ljud är inte bara något vi hör. Det är något vi minns.

Vad händer i hjärnan?

När vi ser och hör något samtidigt förstärks minnet. Ljudet hookar och lyfter loggan så att den stannar kvar längre i vårt undermedvetna. Därför är en logotyp med ljud mycket lättare att känna igen än en som bara syns.

Forskning visar dessutom att välbekanta logotyper upplevs som mer pålitliga och väcker mer uppmärksamhet. Kopplar du ihop den visuella loggan med en ljudlogga får du dubbelt genomslag, varumärket landar både i ögat och i örat. Och snabbt går det.


Vill du höra hur en riktigt stark ljudlogotyp kan låta? Kolla in vårt case med Mekonomen.