Vi använder logik mest för att rättfärdiga det hjärtat redan har bestämt.
Vi människor gillar att tro att vi är rationella varelser. Att våra beslut grundas i logik, strategi och väl avvägda analyser. Men verkligheten ser väldigt annorlunda ut.
Forskning visar att när vi fattar ett beslut är själva beslutsprocessen till stor del känslostyrd. Cirka 85 procent av själva beslutet formas av känslor, och runt 15 procent av logik. Till och med när vi tror att vi är rationella, som när vi väljer bil, bostad eller partner, är det känslorna som dominerar. Vi känner först. Tänker sen. Och använder logiken mest för att rättfärdiga det hjärtat redan har bestämt.
Det här är förstås inget nytt för den som jobbar med marknadsföring. Vi vet att känslor driver engagemang, att storytelling funkar, att varumärken som får människor att känna något blir ihågkomna längre. Ändå ses ljud ofta som något man “lägger till på slutet", trots att det är en av de starkaste känslobärarna vi har.
Tänk efter. Ljud når oss innan vi ens hunnit blinka. Det går inte att titta bort från. En väl vald ton, röst, eller rytmiskt mönster, allt det påverkar hur vi uppfattar ett varumärke, långt innan vi kan sätta ord på det. Det är därför samma jingel kan väcka trygghet i bråkdelen av en sekund. Och varför ett nytt ljud, ett nytt “ljudminne”, kan förändra hur en hel målgrupp känner inför ett varumärke.
Trots det fortsätter många företag att prata om varumärkesidentitet i termer av färger, typsnitt och grafiska element. Som om vi levde i en värld där folk läser mer än de lyssnar.




